Source: FelixArchief no. 1968#763
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Vendredi Q Samedi 1 fl Dimanche |-d t u n <1 t Jeudi 1 C septembre, y«2
Vrijdag r Zaterdag iv Zondag II Maandag I“ Donderdag 1 September
1. Toby va au Cirque
Dessin animé sonore
2. Eclair-Journal
Actualités sonores
3. De l'Europe à la Terre de Feu
Documentaire du service scientifique de l’U, F. A.
ENTR’ACTE
1. Toby gaat naar het Cirkus
Klankteekenfilm
2. Eclair-Nieuwsberichten
Aktualiteiten op den klankfilm
3. Van Europa naar Vuur-Land
Dokumentarische film van de kultuurafdeeling der U.F A.
POOS
Pendant l’entr’acte - Audition de disques Tijdens de poos - Uitvoering van grammofoonpl.
PARLOPHONE
4. La Fille et le Garçon 4. De Jongen en het Meisje
Grand film opérette Groote filmoperette
Scénario: Gegeven :
FRANZ SCHULZ
d’après la pièce d’ naar het tooneeHverk van
André BIRABEAU et Georges DOLLEY
Réalisation: Regisseur :
Wilhelm Thiele
Dialogues: Dialogen :
Raoul Ploquin
Prises de vues: Zichtopnamen :
Carl Hofmann
Décors: Schermenontwerpen :
von Arent & Schlichting
Musique: Muziek :
Jean Gilbert
Couplets: Koepletten :
Jean Boyer
Prises de sons: Klankopnamen ;
Dr. Erich Leistner
Montage: Ineenzetting :
E. V. Borsody
DRAMATIS PERSONÆ
Jenny Berger & Ria Bella . LILIAN HARVEY
Victor . . Henry Garat
Le Duc (Hertog) d'Auribeau . . Lucien Baroux
Maurice .... Marcel Vallée
Madame Bientôt . . . Mady Berry
Un Avocat (Een Advocaat). Leonce Corne
Arpad Faludy . . Tibor von Halmay
Erno Bekeffy Franz Rott
La FILLE et le GARÇON
L Hôtel Beauséjour possède en Victor un maître d’hôel remarquable. Toujours serviable, toujours là au moment où il faut, il est aussi le général d'une armée de grooms et de femmes de chambre qu’il s’entend à faire manœuvrer. En un mot: le type du parfait maître d’hôtel.
Victor est sentimental; depuis quatre ans que Jenny, sa femme, l’a quitté, il n’a pas cessé de penser à elle.
En 4 ans on change: Jenny, la petite chanteuse qui faisait les beaux soirs de beuglants de vingtième ordre, est devenue « une personnalité bien parisienne », grâce à la protection d’un vieux noble très riche, le duc d’Auribeau. Un beau jour, sous le nom de Ria Bella elle tombe, sans crier
gare, à l hôtel Beauséjour. Elle est accompagnée de sa tante Madame Bientôt, er. suivie de près par le duc d’Auribeau, qui n’a pu se passer d'elle.
Victor est ravi de cette arrivée de la femme qu’il aime. Hélas! il doit bientôt déchanter, Jenny-Ria lui demande de divorcer. Toujours amoureux, Victor refuse. « Que faire? » demande Madame Bientôt a un avocat Un seul moyen, répond celui-ci: « Il faut que Madame se fasse battre par son mari ». Dès ce moment, la patience du pauvre maître d’hôtel est mise à un; rude épreuve, il n’est pas de farces ni de vexations que la belle enfant ne lui fasse endurer. Au moment de perdre patience, Victor à qui l’avocat, gaffeur, a tout ra-
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conté, se retient et garde le sourire.
Hors d’elle-même, Ria décide de rentrer à Paris.
Auparavant, le duc d’Auribeau engage Victor comme maître d’hôtel. C’est . ui Victor que Madame passera ses colères. Le pauvre duc pourra être tranquille. Miais, chut! c’est une surprise. C’en est une autre pour Victor que de voir à Paris, chez le Duc, sur la table préparée pour un grand dîner, un carton portant cette inscription: Dîner de fiançailles de Mle Ria B'ella et ML le Dùc d’Auribeau. C’en est trop, cette fois-ci! Victor gifle sa femme et part en emportant ses valises.
Jenny-Ria ignorait réellement cette nouvelle surprise du duc d’Auribeau, elle est toute bouleversée... et pourtant! 11 lui faut faire ce soir-même ses débuts dans un cabaret à la mode. Elle refuse d’y aller, veut partir à la poursuite de son mari. Madame Bientôt la persuade d’aller chanter en lui promettant d’envoyer chercher Victor à la gare.
Nous voilà maintenant dans F élégant cabaret où Ria-Biella va débuter. Le duc d Auribeau a offert quelques loges à ses élégants amis du Jockey-Club, mais la malice de Miaurice, oncle de Victor, a fait garnir toute la salle par les soins de 1 Union des Gens de maison et Employés d hôtel. C’est donc devant un parterre de larbins et de femmes de ménage que joue Ria-Blella. Elle déclame d’une manière prétentieuse, sa robe se prend dans une trappe et la pauvre se fait copieusement huer. C’est un chahut indescriptible, le duc s’arrache les cheveux. Alors arrive Victor. Désolé de voir siffler la petite Jenny, il l’encourage à chanter et à danser un de ses vieux numéros — du temps des Folies-Grenelle — la salle est conquise. Chacun reprend en chœur le refrain. Victor saute sur le piano à côté de Jenny -_t le film se termine sur le triomphe de nos deux époux enfin réconciliés.
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De Jongen en het Meisje
Victor is het volmaakste type van ho-telmeester welke men zich indenken kan. Steeds gedienstig, steeds opduikend waar en wanneer men hem noo-dig heeft, zoo is hij als het ware de ziel geworden van het «Hôtel Beauséjour ». Buitendien staat hij, als een generaal, aan het hoofd van een léger grooms en kamermeisjes welke gedrild zijn volgens alle regelen der kunst.
Victor heeft maar één zwakheid: hij is sentimenteel. Sinds vier jaar heeft zijn vrouw Jenny hem verlaten en nog steeds denkt hij aan haar...
In vier jaar tijds loopt er heel wat water naar de zee en... veranderen veel dingen van uitzicht. Jenny, de kleine zangster van music-halls van twintigsten rang, is een ware « Parijzer » diva geworden, dank aan de almachtige protectie van een ouden maar vooral zeer rijken edelman, de Hertog d’Auribeau. Op zekeren dag, onder den naam van Ria-Bella, valt zij in het « Hôtel Beauséjour » binnen, vergezeld van haar tante, « Madame Bientôt », en van dichtbij gevolgd door den Hertog, die haar niet missen kan!
Victor is begeesterd door de komst der beminde vrouw. Mlaar wat een ontgoocheling voor hem: Jenny-Ria is gekomen om de echtscheiding te vragen. Victor is nog altijd verliefd en zegt « Neen! » Advoca-tenraad wordt ingeroepen. « Mevrouw moet zich door haar man laten afslaan », zegt de man der wet. Van nu af wordt Victor op harde proef gesteld: het meisje spaart hem geen enkele vernedering, geen enkele beleediging. Op het oogenblik zijn geduld te verliezen, toomt hij zich in en... glimlacht. Men wete dat de advocaat (een der drie groote plagen die de menschheid teisteren, zegt Ghandi) de onvergeeflijke
fout heeft begaan Victor alles te vertellen!
Buiten zich zelf van woede, besluit Ria naar Parijs terug te keeren.
Voorafgaandelijk heeft de Hertog Victor als « hofmeester » verbonden. Mevrouw zal op hem haar woede kunnen botvieren. Te Parijs wacht Victor een verrassing. Bij den Hertog, op een feestelijk-gedekte tafel, ziet hij een kaartje met de vermelding « Verlovingsmaal van Jufvr. Ria-Bella en de Hertog d’Auribeau ». Nu is de maat vol: Victor slaat zijn vrouw en vertrekt op staanden voet.
Jenny-Ria wist eigenlijk niets af van deze nieuwe « verrassing » van den Hertog en is er gansch door in de war . En juist dien avond moet zij haar debuut doen in een kabaret Zij weigert er heen te gaan en wil haar man achterna.
Madame Bientôt weet haar te overreden te gaan zingen en belooft Victor aan het station in te halen.
De Hertog heeft enkele loges voorbehouden voor z’n vrienden van de Jockey-Club. Mbar Maurice, de oom van Victor, heeft het overige der zaal volzet met aangeslotenen van t « Syndikaat van Dienstpersoneel ». Zoo treedt Ria-Bélla op voor een auditorium van hotelknechten en kamermeiden. Zij declameert op een wijze dat zelfs koeien zouden huilen, terwijl — een ongeluk komt nooit alleen — haar kleed blijft hangen aan een val op het too-neel. Zij wordt uitgefloten dat het een aard heeft.
Daar daagt Victor op. Het doet hem leed de kleine Jenny zóó vernederd te zien: hij moedigt ze aan een barer vroeger nummers te zingen en te dansen: de zaal is heroverd. Men zingt het refrein mede. Victor begeleidt Jenny aan de piano en het wordt de triomf voor « de jongen en het meisje », eindelijk verzoend en gelukkig.
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Met Wilhelm Thiele begon in de Diuit-sehe toonfilm-productie de ontwikkeling van de klankfilm-operette. Hem komt de lof toe de lichting aangegeven te hebben om tegenover den mge-voerden Amerikaanschen stijl de uitgesproken smaak van het Europeesch publiek geplaatst te hebben. Na Liefdewals, De Weg naar het Paradijs (een openbaring!), Priüaatsecretaresse e. a. heeft hij nu een nieuwe groote opgave verwezenlijkt: De Jongen en het Meisje (Zwei Herzen und ein Schlag).
Heeft Thiele in zijn vorige films reeds getracht het hoofdbestanddeel der handeling zooveel mogelijk muzikaal op te lossen, dat wil zeggen onder handhaving van het gesproken woord toch het tekstgedeelte zingend, de bewegingen rythmisch-dansend voor de toon- en beeldcamera te brengen, zoo gaat hij nu een stap verder: in deze nieuwe filmoperette komt er eigenlijk geen gesproken dialoog meer voor, en zelfs deze enkele tooneelen zijn onder-lijnd door muziek. D'e regisseur zet daarmede zijn doel na: hij wil alzoo de « doo-de punten » vermijden en den stijl der « integrale toonfilmoperete » bereiken.
ln de Neubabelberger studio's werd een reusachtig decor, weergevend een modern « Palace », opgetimmerd. Die statig-ele-gante trappen geven door draaideuren toegang tot de hal. In deze hal links en rechts deuren, afsluitend de eetzaal en de muziek- en leeszalen. In het midden een overweldigende trap met wel 60 treden, voerend naar de eerste verdieping. Camera’s t allenkant. Aan een kraan hangt er een: zij neemt de trap in perspectief op. Aan den voet van de trap staat de tweede: zij blikt schuins in de hoogte, terwijl
en ket jMbeisje opnam...
boven een derde de diepte instaart.Rechts en links nog twee andere toestellen die het beeld uit andere hoeken « zien »: de bouw is dus als het ware door camera's ingesloten.
Regisseur Thiele heeft, zoowat halverhoogte, een loge laten inrichten. Van hieruit leidt hij de moeilijk opnamen.
En het spel begint: zestien verrukkelijke girls — de eene al mooier en flinker gebouwd dan de andere — dagen op en wentelen al zingend en dansend rond, de trappen af, de trappen op en omgekeerd.
In hun midden Lilian Harvey’s « darling i> (althans in den film!): Henry Garat. Elegant hotelpubliek vult het overige der toegangshal. Lilian en M'ady Berry zijn in een vinnige redekaveling gewikkeld en de lustige Lucien Baroux bestormt de trappen, den hotelportier om het kamernum-mer van Harvey te kennen. Veel proef-opnamen en nog meer geduld waren noodig om dit tooneel zóó in te studeeren dat j bij de opname alles klopte als n bus. En waarlijk, de opname gelukte prachtig en Thiele daalde uit zijn « hemel » tevreden neer.
Vooraleer de volgende opname begon, speelde zich een klein voorval af. Lilian Harvey en Henry Garat riepen Thiele’s hulp in. «Heer Thiele, zegt onstuimig de lieve kleine Lilian. Het is toch wel zoo, nietwaar: Henry slaat mij eerst en ik neem daarna revanche? » Thiele lacht, maar Garat laat hem niets zeggen: « Heer Thiele, volgens het scenario heeft Lilian gelijk, maar in het scenario staan de tooneelen verkeerd: eerst slaat zij mij en dan sla ik haar. Zoo blijft het toch? » Thiele kijkt met lachend-indringenden blik zijn beide hoofdvertolkers aan en langzaam
vat hij de zin hunner vragen. Het gaat er namelijk om den « slag » ditmaal geen « harteklop », maar een... oorveeg!
Thiele staat vóór een dilemna: geeft hij Harvey gelijk, dan is Garat boos; geeft hij Garat gelijk, dan barst Lilian wellicht in tranen los. De regie-assistent, die alles hoorde, sprak alsdan de Salomo-woorden: « Weet u wat, heer Thiele? Wij doublee-ren het tooneel: Baroux en de Berry geven mekaar een oorveeg in de plaats van Harvey en Garat! » Thiele vond echter die uitkomst al te simplistisch.
En in den film ziet men nu hoe hij die
« oorveegen-zaak » heeft opgelost!
Een tooneel geeft een souper weer van Lilian Harvey, Lucien Baroux en Mary Berry. Zoowel Thiele als de productieleider Günther Stapenhorst maanden den goeden Lucien Baroux aan den volgenden morgen naar het studio te komen, zonder een ontbijt genoten te hebben, aangezien hij « den ganschen voormiddag al etend zou moeten doorbrengen ». En, om alle verrassingen te vermijden, belde Stapenhorst ook naar Baroux’ logist, opdat men hem Wel geen ontbijt voorzette.
Den volgenden morgen verscheen dan Baroux ook in het studio, met volkomen holle maag, zooals de voorschriften luidden.
« Vrienden, wij kunnen dadelijk aan de opnamen beginnen! » liet hij zich ontvallen.
« Beste Baroux, was Thiele’s antwoord, waarom niet op den man af gezegd « wanneer ontbijten wij »? Maar vooreerst moet gij u ook schminken! »
Over het algemeen neemt bij Baroux het schminken een hee'le tijd in beslag, nu ging het verbazend snel. Om half-negen stond hij kant en klaar in het studio.
20 minuten vóór negen zegde Thiele:
« Wij draaien eerst de Düitsche versie,
daar voor de Fransche iedereen nog niet gereed is! »
Om half-tien begint men te « draaien »; om kwaart na tien draait men de laatste herhaling, om half-elf wordt alles klaar gemaakt voor de opname.
Baroux oogen worden immer grooter en nijdig ziet hij naar den Duitschen smulpaap Otto Wallburg, die « zijn » plaats inneemt aan de tafel.
Eindelijk de Fransche versie!
Oün 1 I uur beginnen de proeven. Baroux wil bij deze proeven met overtuiging gaan « proeven ». Thiele zegt hem, glimlachend: « Niet te onstuimig, als ge wel wilt. Vergeet niet dat wij dat op z n minst achtmaal moeten overdoen, want dit tooneel is een der voornaamste van den film ».
D’e proeven worden voortgezet. Thiele is bekend als een regisseur die al maar door nieuwe ingevingen krijgt. Maar dat verlengt natuurlijk de proefopnamen.
Half-twaalf, twaalf uur, kwaart na twaalven. ..En steeds grooter worden de oogen van Baroux, terwijl de aromatische geur der spijzen hem in den neus dringt.
Eindelijk om half-een: het eerste tooneel. Baroux begint te eten. D’aar krijgt Thiele een nieuwe inval. Pas heeft hij de eerste happen gedaan of... daar neemt men de spijzen weg.
Het verblufte honger-gezicht van Baroux was zóó komisch om aan te zien dat, na het beëindigen der opnamen, Thiele verklaarde: « t Is toch eigenaardig. Doch niets gaat er boven de natuurlijkheid! »
« Ongetwijfeld », weerklonk het treurig-melancholisch antwoord. Dóch onmiddellijk daarop voegde hij er energisch aan toe: « Maar dàt zeg ik u, wanneer een volgende maal nog « eet-opnamen » worden aangekondigd, dan eet ik dubbel, vooraleer ik kom werken. Deze hongerkuur is werkelijk onmenschelijk! »
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DE VOLGENDE WEEK
IN VOORARREST
Dicht bij het station, in een huis van verdacht allooi... Deur naast deuren wonen Mella en Erna, die, beiden, met de zeden het maar zeer lichtjes voorhebben. Slechts een dunne wand scheidt hun kamer, zoodat de eene alles kan hoo-ren wat bij de andere gebeurt en natuurlijk ook omgekeerd.
Qip een namiddag komt, als zooveel andere namiddagen, een « brave » burger een aangenaam uurtje doorbrengen bij Mella. Plots hooren zij veel herrie in de kamer van Erna. Deze verwijt haar vriend ze te verlaten. Maar smeeken noch dreigen kunnen helpen: Paul Bernt, die niet langer meer een vernederende « liaison » wil in leven houden, snelt heen...
Den volgenden morgen wordt Paul Bernt ten zijnent aangehouden: beschuldigd van moord: Erna werd vermoord gevonden en alle verdenkingen vallen op hem.
De onderzoeksrechter ondervraagt Paul Bernt, een vriend van zijn zoon.
Een samenloop van omstandigheden doet hem vermoeden dat wellicht zijn eigen zoon de misdaad bedreef. Dit vermoeden kwelt de rechter onophoudelijk.
In zijn binnenste rijpt alsdan het kon-flikt: vader en rechter...
Wie heeft Erna gedood?
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En tournant « Autour cl une Enquête »
« Parvo T » n’est pas le nom de quelque star exotique. Et cependant il ne fut question que de ça dans les studios de la Ufa, de Neubabelsberg. « Parvo T» est un nouvel appareil de prises de vue qui a été expérimenté pratiquement pour la première fois, il y a quelques mois, à la Ufa. On s’en est servi pour le film d Erich Pommer: » Autour d'une Enquête », qui a été réalisé par le metteur en scène Robert Siodmak, avec la collaboration d’Henri Chomette.
« Parvo T » a l'aspect de quelque puissant animal qui, dans un silence absoai, peut remuer une énorme tête mécanique (dans laquelle l’appareil est caché à l’abri de tout bruit). Tous les mouvements peuvent se faire automatiquement dans toutes les directions et sans aucune aide étrangère. Il suffit d’appuyer sur un levier et voilà notre animal qui se met à marcher et même danser, si telle est la volonté du metteur en scène. Une plate-forme — cette machine est d'assez grandes dimensions — donne place au metteur en scène, ainsi qu’à l’opérateur, qui, à l aide d'un viseur, peut contrôler les images que prend « Parvo T » au cours de ses inquiétantes pérégrinations dans les coulisses. L’objectif est préservé par un verre aux dimensions énormes, qui semble être l’œil largement ouvert d'un monstre. Voulez-vous voir battre son cœur brillant comme de l’acier? Vous n'avez qu’à ouvrir un clapet qui est disposé le long de son gros ventre noir.
Elles ne sont pas de très bon goût les pièces que « Parvo T » doit traverser à la hâte (car, bien entendu, il peut courir également). Ce sont des chambres sur-
! chargées d’étoffes et de tableaux inutiles dans lesquelles habitent deux demoiselles.
De banales maximes brodées au canevas sont suspendues au-dessus du lit: « Répandez autour de vous les fleurs de l’amour, et vous préserverez un cœur de toute peine ». A vrai dire, les occupants de ce logement ne paraissent pas vouloir prendre ce précepte en considération, car il règne dans ces deux pièces une atmosphère de violente surexcitation. Une gracieuse jeune fille se tient près de la porte, en chemise de nuit de soie rose. Gautier Grouls, de fines lunettes de métal sur le nez, protégeant son ventre avec un chapeau melon noir, se trouve là également, en compagnie de Colette Darfeuil. Tous deux attendent leur réplique, tandis que, dans la pièce d’à-côté, la jeune comédienne Odette Florelle fait une scène à Pierre Richard-Willm.
« Parvo T » est là aussi le long d’un
tar
mur et attend également la réplique pour fixer les gestes de ces scènes très animées, dont trois microphones recueillent les paroles. C’est Siodmak qui règle le jeu: « C’est ici qu’il faut vous tenir quand vous commencez, et ensuite, vous courez là-bas vers la porte ». L’opérateur Tschet installe «Parvo T». Autrefois 4 hommes au moins étaient nécessaires pour une pareille prise de vue. Et les rails de bois qu’il fallait placer dans la coulisse étaient la terreur de tous les écouteurs du son, en raison du crissement des roues du véhi-cuile supportant l’appareil.
« Allez-y! » crie le metteur en scène. Et Pierre Richard Willm, au milieu de la pièce, commence: « Laisse-moi donc partir, Erna! Lorsque j’aurai de l’argent, je te rendrai tout. Je ne veux pas de tes cadeaux ». Erna le toise de la tête aux pieds et, très excitée, piaille: « Pas de cadeaux? » Elle lui arrache sa cravate. « Pas de cadeaux? » Elle l’attrape par la manche. « Pas de cadeaux? » Elle lui déchire la manche de sa chemise; un bouton de manchette roule à terre. « Dis-moi, quelle est cette femme? Dis quelle est cette femme? » Et une chaise tombe avec fracas. « Laisse-moi tranquille! » crie Pierre Richard-Willm en courant vers la porte auprès de laquelle se tient la jeune fille en chemise de nuit. « Laisse-moi tranquille, je te répète... » Et...
... comme si une formule magique était venue le délivrer de sa douloureuse immobilité, voilà » Parvo T » qui lui court après, sur ses pieds caoutchoutés comme les pattes d’une tortue. Le microphone transmet des cris de femme à la camera des sons, auprès de laquelle se tient le maître Thiery. Les artistes se précipitent vers la porte. Le gros bonhomme cache peureusement son visage derrière son chapeau. « Parvo T » se met à leur poursuite
avec sa sinistre tête de cyclope. 11 roule, il galope à travers l’appartement, puis il se penche et s’arrête finalement à une certaine distance des artistes au bord de lescalier.
« Et maintenant, la version allemande! » annonce Siodmak. « Parvo T » retourne dans la pièce d’où il est parti. Deux électriciens sont en train de ramasser un bouton de manchette qu’ils ont trouvé sur le plancher. « Çà, mon vieux, c est le man-chin qui va le rendre suspect, c est la pièce à conviction », explique F un des poseurs de câble à son camarade. Et il remet à Pierre Richard-Willm cet important accessoire. « Parvo T » attend qu’arrive à nouveau sa réplique — en allemand cette fois.
Les Allemands commencent à jouer. Gustav Fröhlich a pris la place de Pierre Richard-Willm et Fraulein Meinhardt a remplacé Colette Darfeuil en face de » Parvo T » et, derrière la porte, M. Gautier Grouls s’est transformé en Jacob Tiedtke. « Lass mich, Erna! » crie l’Allemand, et « Parvo T » donne alors signe de vie. L’opérateur Tschet a mis le contact. 11 se déplace avec la machine et de nouveau recommence le voyage à travers la pièce dans laquelle le Grouls allemand tient devant sa figure un autre chapeau noir. L’arrêt a lieu cette fois encore à l'entrée de l’escalier, où le dernier microphone capte le bruit des pas du jeune homme qui s enfuit.
Erich Pommer, installé dans une coulisse latérale, son éternel chapeau gris largement enfoncé sur la nuque, donne de la tête comme s’il pensait que cette affaire ne lui inspire pas confiance. Et il a bien raison. Car dans la scène suivante, on trouve Erna morte dans sa chambre. Et non loin du cadavre, on découvre le bouton de manchette qui a été arraché...
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Scénario S R. LIEBMANN
Régie G. UCICKY
FIRM IN GEMIER
EEN MAN
ZONDER NAAM
S d'après le célèbre naar het beroemde!
pièce de tooneelwerk van !
Î R. DE FLERS & DE CAILLAVET j
5 KATE VON NAGY I
Scénario Régie
I REISCH & WILDER Paul MARTIN i
LILIAN HARVEY HENRY GARAT :
! Een B1 onde D r oo
QUICK
d'après la pièce de GANDERA
LILIAN HARVEY
Mise en scène Insceneering
: R. SCHUNZEL
Musique
Muziek
R ERWIN
Mise en scène Insceneering
Musique
Muziek
: Robert SIODMAK W.R HEYMANN
Coup de Feu à 1 Aube I \ I. F. i
réalisation de
SERGE DE POLIGNY ANNIE DUCAUX ROGER KARL GASTON MODOT
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Dans le Monde du Cinéma
Florelle gravement blessée dans un acci-dent d’auto.
Une pénible nouvelle est venue attrister la fin de la journée du dimanche 4 septembre dans les milieux de théâtre aussi bien que parmi tous les artistes qui s’occupent du cinéma. Un grave accident d’auto, survenu dans les environs d’Angers, a mis en danger Florelle. Sa voiture, qu elle conduisait elle-même, est entrée en collision avec une autre voiture qui débouchait d'un chemin transversal.
Le choc fut extrêmement violent et les deux automobiles furent projetées à vingt-cinq mètres l’une de l’autre. Outre une grave blessure au front, Florelle a eu le bassin fracturé; on l’a transportée dans une clinique d’Anvers.
Son secrétaire et sa femme de chambre, qui 1 accompagnaient, ont été également, tous deux, sérieusement blessés; le fils de la femme de chambre, qui se trouvait aussi dans la voiture, est indemne.
Dans la clinique où elle a été transportée l’état de la brillante artiste a été jugé assez grave pour que les médecins aient réservé leur pronostic.
Florelle, qui fut longtemps une grande vedette des scènes parisiennes, au Mbulin-Rouge, aux Folies-Bergère, au Casino de Paris, et qui fut, l’année dernière, l’interprète applaudie de « l’Opéra de Quat’-Sous », avait été attiré vers le cinéma où des offres brillantes lui étaient faites. Elle fut l’héroïne de Tumultes et elle avait récemment tourné La Femme Nue.
Tous ses amis et ses admirateurs feront des vœux pour son prompt rétablissement.
Un film belge.
Où répète actuellement un film fait en Belgique par une firme belge, sous la direction du metteur en scène de la U.F.A., M. Charles Kurlandsky. Ce film a pour titre: La Dame de Minuit, de Carretero. Scénariste: M. Henriet. Les rôles sont les suivants: Carmen, Mme José Frié; Isabel, MmP Maguy-Landsky; Jorda, M. René Severin.
Le métrage est d’environ 2.500 mètres. Les scènes extérieures seront tournées à Madrid et à St. Sébastien, où toute la troupe belge se rendra. Les scènes intérieures seront tournées en Belgique.
«Quatorze juillet» de René Clair.
René Clair va commencer son nouveau film, qui, à l’encontre de ce que fut A nous la Liberté!, sera un film à vedettes.
Effectivement, de l’interprétation essentielle, détachons les noms d’Henry Garat, d’Annabella, de Pola Ellery et de Raymond Cordy.
Le titre (provisoire sans doute) est Quatorze juillet.
Les prises de vues seront entreprises dès le mois prochain aux studios Tobis, à Epinay, où ne tournera, pendant la durée du travail de René Olair, aucun autre metteur en scène.
L’ascension dans la stratosphère.
La Société Universal s’est assuré la distribution pour l’Europe du film Ascension du professeur Piccard dans la stratosphère. Ce film aura une longueur de I .500 mètres environ et sera commenté par le professeur en trois langues: anglais, allemand et français.
UIT FILMLAND
Men zegt dat de eerste film, welke Lilian Harvey in Amerika zal draaien, onder de leiding zal staan van Lubitsch en heeten: His Majesty’s Car.
Twee monniken van de orde der Dominicanen, Pautukas en Zvirblie, zijn in Litauen aangekomen, om daar een bioscoop te stiebten. In dit theater zullen uitsluitend films worden vertoond, waarin de katholieke wereldbeschouwing tot uiting komt.
Dezer dagen werd ook in Kowno een congres gehouden van den Bond van Bioscoophouders. De eigenaars van deze bioscopen verklaarden, dat zij zich genoodzaakt zouden zien om hun bioscopen te sluiten, als de vermakelijkheidsbelasting niet verlaagd werd.
Stalin zou besloten hebben dat er bij gelegenheid van den verjaardag der Blol-schewistische Republiek een historische film zal vervaardigd worden waarin de gebeurtenissen van de October-revolutie in beeld gebracht zullen worden.
Het is het uitdrukkelijk verlangen van Stalin dat de film tot in de kleinste bijzonderheden een trouw beeld zal geven van de werkelijkheid. Al degenen die in October 1917 een rol gespeeld hebben, zullen thans voor de film-camera verschijnen en de enkele generaals uit het tijdperk der Romanoff’s die nog in leven zijn, zullen uit de gevangenis worden gehaald om thans op het witte doek nog eens n smadelijke nederlaag te lijden. Ook Stalin zelf en andere vooraanstaande leiders zullen in dit nieuw filmwerk een belangrijke rol vervullen.
Rouben Mjarmoulian, de gekende Amerikaansche insceneerder, is te Parijs aangekomen.
Alexandre Ryder zet de opnamen voort van L’Ane de Buridan, naar het beroemde tooneelwerk van R. de Fiers de de Caillavet. De meeste tooneelen worden aan de Azuurkust opgenomen!
Men gaat te Moscou een kinema-theek oprichten waar alle films zullen bewaard blijven welke in Sovjetrusland werden verwezenlijkt.
De Sovjetkinema bestaat nu 14 jaren; in die tijdspanne werden ±2.000 films gemaakt of ongeveer 4 miljoen meter. Reeds 6.000 foto-opnamen werden tot hiertoe in deze bibliotheek verzameld.
4e In Duitschland werd een film verwezenlijkt weergevend de veldslag van Tannenberg, in 1914 gewonnen op de Russen door maarschalk von Hindenburg.
De Duitsche Censuur heeft nu alle tooneelen verboden waarin de maarschalk persoonlijk verschijnt, aangezien « de Rijks president geen filmvertolker is »!
' Charlie Chaplin heeft een proces ingespannen tegen zijn ex-vrouw Lita Grey om ze te verbieden zijn twee kinderen, ondersch. 7 en 9 jaar oud, te laten werken.
Lita Grey wou de kleinen in een film laten optreden. Charlie weigerde zijn toestemming te geven, verklarend dat hij Lita Grey 16 miljoen had gegeven om de kinderen op te voeden, zoodat zij niet hun « kost moeten verdienen ».
De rechtbank trad de zienswijze van Charlie bij.
4e Léon Poirier heeft zijn film Liefde... Liefde beëindigd.
Jean Dreville gaat aan een film beginnen die als titel zal dragen Professor bij Berlitz.