Programma van 20 tot 24 apr. 1924



Brochure

Bron: FelixArchief nr. 1968#644

Deze tekst werd automatisch gegenereerd op basis van gescande pagina’s met OCR-software. Door de diverse historische lettertypes gebeurde dat niet altijd foutloos.

Toon alleen de facsimile’s van dit programma


KINEMAWERELD

SUZANNE GHNISTV en WlüLilAM ELîIE

in de prachtfilm'

’’IR RET DOOCE BRUGGE“

Uitgave Kinema- en Tooncelwereld Korte Gasthuisstraat 16, Antwerpen.

Nr 16


• KINEMAWERELD »

ESTRELLA

Een roman door een roman

IJN NAAM was Lody Mapson en hij was opretateur onder de leiding van Cecil B. de Mille.. Zij noemde zich Estrella en stamde af uit eene dier oude Californische families waarvan de stichting opklimt tot VOOR den tijd der Spaansche overheersching.

Lody maakte haar reeds het hof sinds ruim eën jaar toen het nieuws zich verspreidde dat de operateur naar de boorden van de Colorado ging en dat de huwelijksreis aldus plaats zou grijpen temidden het Indiaansch gebied, toen eindelijk Estrella er in toestemde van Mistress Mapson te worden. Een uur vóór hun vertrek, zegende een dominee hun huwelijk in. De tegenwoordigheid der nieuwe gehuwden verhoogde de blijdschap van het filmgezelschap ten zeerste, daar allen begeerig hunkerden naar het wonderlijke en schoone, om eenige weken te kunnen leven te midden der echte Roodhuiden.

De inbeeldingen van de artisten ging zeer ver en om hunne gedachten min of meer te kalmeeren. was er niets anders noodig dan de verklaring van den kostümier van het gezelschap die zegde:

« Gij weet, of gij moet weten, mijne kinderen, dat ik alles bij heb, zooals pluimen, verfpotten, Indiaansche schoeisels en belletjes om de figuratie der Apachen-Indianen, die wij welhaast zullen gaan draaien, te volledigen, want gij moet weten, in Amerika zijn er geene wilden meer.

« De Sioux van den Missouri, tegenwoordig hervormd in wetenschappelijke landbouwers, die bewerken hunne gronden op eene zeer handige wijze en halen er uit al wat er uit te halen is, terwijl de laatste Seminolen van Florida meest allen zich verhuurd hebben als kelners in de hotels van Palm-Beach. Wat de Osagen betreft, na de ontdekking van rijke petroleumbronnen op hunne gronden, zijn deze allen millionnairs geworden. Daar waar vroeger hunne wigwams stonden, hebben zij de stad Osage-City gebouwd, de meest progressieve stad van geheel Noord-Amerika Zij voeren zelf hunne prachtige autos en laten hunne kinderen door Engelsche nursen opvoeden.

« Onder oogpunt van het eigenaardige der Roodhuiden, moet gij u geene on-noodige verbeelding maken. Ik houd er aan u dit mee te deelen!»

En inderdaad, van het begin af was het reeds eene teleurstelling, tot de troep eindelijk na twee dagen rijdens, door ónmogelijke wegen, aankwam op de pf .s der samenkomst, vastgesteld door de Hooge Commissaris van het gebied. Daar stonden hen een 30tal Indiaansche burgers af te wachten. Maar hoe in deze beschaafde menschen de zonen te herkennen der laatste scalpjagers dewelke, teruggetrokken en verborgen in het Rotsgebergte van Arizona, de oorlog 10 jaren volhielden tegen de regelmatige Amerikaansche troepen? Gekleed in een fluweelen kostuum, geschoeid met hooge laarzen, het hoofd gedekt door hoed voorzien van breede randen, zouden deze jongens vast en zeker onopgemerkt worden tusschen andere vreedzame burgers.

Terwijl iemand van het gezelschap bezig was verdere kennis te maken met de Indianen en hen cigaren aanbood die onmiddeUlijk werden opgestoken, n de Hooge Commissaris van den insc».-neérder en van het gezelschap afscheid en zegde hen:

— Ik vertrouw u deze menschen toe voor eene maand. In geval gij met een hunner zoudt last krijgen, hoeft gij U maar te wenden tot hun opperhoofd Gé-ronimo. Het is een volmaakt gentleman, alhoewel kleinzoon van een woeste krijger tegen de blanken. Ik denk niet dat er een ongeval te vreezen is. Doch vergeet niet dat het Mexikaansch gebied maar eenige ren van hier verwijderd is en dat er aan de grens, aan de Rio Colorado, vereenigingen van oproerlingen geseind zijn, lieden die gedurig in twist liggen met de Mexikaansche re-geering».

De chef filmregisseur glimlachte.Wat zou hij te vreezen hebben van deze be-

< KINEMAWERELD

schaafde Apachen dewelke hij, om hen te kunnen draaien, opnieuw tot hun barbaarsche staat van vroeger zou moeten brengen? Onze Indianen maakten gebruik van tandenborstels, sliepen op een veldbed, speelden tennis en spraken eene onberispelijke Engelsche taal.Voor u zat hun opperhoofd Geronimo. Deze was een gediplomeerde van de Normaalschool van Tuscon, en het heeft van hem maar afgehangen om advokaat, dokter of zakenman te worden; zijne gehechtheid aan het overschot van zijn volksstam heeft hem van dit alles weerhouden. Het was een groote stevige jonge man van rond de 25 jaren en de edelheid van zijn ras was op zijn aangezicht te lezen.

Reeds sinds de eerste avond had Mistress Mapton rond haar vuur een onthaal gehouden ter eere van Geronimo en zijne mannen. Zij boden zich allen aan in de kleederen hun door de kostümier van den troep verschaft. Het .was een echt zonderling en onvergetelijk schouwspel, het voorhoofd van deze stoere kerels te zien met het pluimen diadema hunner voorvaderen; de opflikkering van het veldvuur schonk hen allen reusachtige schaduwen; het Apachen opperhoofd zong en begeleidde, zich zelf op een banjo, terwijl bij ieder refrein de manschappen meezongen.

Den volgenden dag, met het draaien van de film, bewogen de Roodhuiden zich lenig en krachtig op het achtereinde van t tooneel.Het was recht indrukwekkend hen in aktie te zien; • zij beklommen de bergen, stormden de vlakte in, in vollen loop hunne handbijl zwaaiende in de andere hand hunne werpspeer. Prachtig was het hunne voorvaderlijke dansen te zien uitvceren met hunne krijgsliederen. Het gelaat van Gernimo alleen was een echt voorplantooneel, het gaf ten volle de droevige uitdrukking weer van een stam die uitsterft, die al het geheime, al het antieke van die geheimzinnige rassen inhoud, deze waarvan de hedendaagsche beschaving misschien Atlantide heeft gemaakt en die door de jaren stilaan in het niet verdwijnt.

Nog nooit had de insceneerder zachtzinniger en gehoorzamer figuranten gehad. De operateur daarentegen was

alles behalve voldaan toen hij den volgenden Zondag zijne vrouw hoorde vragen: u Lody, laat mij de Indiaansche chef eens vergezellen tot op de linkeroever van de Rio?»

Lody, in zijn hoogmoed van blanke, dorst niet goed weigeren. Eene Amerikaansche vrouw kan niet verdacht werden een vriendschapsgevoel te koesteren tegenover een Roodhuid. Dat is onmogelijk...

Toen Estrella terugkwam, de gelaatskleur meer opgewekt door de vermoeienis dier moeilijke wandeling, zegde zij: « Wij hebben twee Indiaansche boodschappers ontmoet. Zij brachten eene boodschap voor Geronimo. Hun stam leidt gi ds nog het vroegere woeste leven! Des avonds, hielden de Indianen zich afzonderlijk op, ontstaken een groot vuur hetwelk scheen beantwoord te worden door andere vuren in de richting der Mexikaansche grens.

Terwijl de andere vrouwelijke rollen van het gezelschap zich alles behalve gerust toonden door de lange tegenwoordigheid dezer vreemde menschen, aanschouwde Mistress Mapton met een schijn van vertrouwen de krachten van de natuur. Zij genoot van die zoete nachten waarvan al de geheimzinnige geruchten har bekend toeschenen. Zij was geenszins bang, noch van het nachtelijk gehuil van de covotte, noch van de groote vledermuizen. lederen dag begaf zij zich gansch alleen of wel vergezeld van een of twee Indianen tot den anderen oever der Rio.

Welhaast zag men haar, met ontzetting van hare geheimzinnige wandelingen teruggekomen, bloctvoets en ongevoelig voer de doornen der cactussen en de scherpe steenen.

In antwoord op het verwijt van haar man. antwoordde zij hem: « Gij vergeet dat ik eene verre bloedverwante van die menschen ben». Eerst dacht men dat zij

Drie weken waren er nog niet verloo-pen of Mistress Mapton versierde de tent van haar man met teekens, dieren


< KINEMAWERELD «

voorstellende, zooals dit de manier van doen was der Indianen. Zekeren dag zelfs brackt zij een schoonen jachthond mede? Van waar?

Gevoelde Lody Mapton dat er iets gebeurde of gebeuren zou? En aan wie, trouwens, zijne onrust mee te deelen? En wie zou er hem gelooven dat eene blanke vrouw, van katholieken godsdienst, opnieuw eene onbeschaafde zou kunnen worden door in aanraking te komen met het land dier wilden, trots drie eeuwen Spaansche en Amerikaanscne beschaving?

Doch zekeren snikheeten nacht, zagen sommige leden van het gezelschap, op den anderen oever der rivier, eene schim die wonderbaar goed op Estrella geleek. Zij danste in een kring van Indianen, de heilige Indiaansche dans der Maan... De ontknooping zou weldra gebeuren.

Geronimo en zijne mannen moesten nog maar een dag figureeren om dan terug naar hunne gronden te keeren, toen, dien morgen, iedereen gewekt werd door den stikkenden rook van een brand die alles verzwolg wat van het Indiaansche kamp overgebleven was, hunne ondoordringbare tenten, hunne veldbedden, hunne tandenborstels en hunne ten-nisrakketten. Alvorens hunne onafhankelijke broeders te gaan vervoegen aan den anderen kant der grens, hadden onze figuranten hunne fluweelen kostumen in den brand geworpen maar hadden de Indiaansche klederen van het gezelschap behouden: de mocassins, de belletjes, de pluimen en de lederen beenlappen hunner voorvaderen. Zij hadden eveneens Estrella mede genomen.

Door de rol te spelen van Indianen, waren zij opnieuw echte Indianen geworden, aldus de roep van het bloed volgende...

Wanneer de Hooge Commissaris terug kwam om ontvangst te nemen van zijné Indiaansche inboorlingen, dan was het een andere geschiedenis. De insce-neerder Was verantwoordelijk voor het verdwijnen der mannen tegenover het Departement in Washington. De ver-eenigde cinema-maatschappijen van Los Angelos zonden eene petitie naar

de regeering vragende om een regiment ruiterij naar de grens te willen zenden ten einde de Apachen gevangen te nemen en de blanke vrouw terug te voeren. Maar de Regeering dacht dat het beter was de zaak langs diplomatischen weg te schikken, want de schending der Mexikaansche grens zou tot een oorlog kunnen leiden, al was het ook onder opzicht eene blanke vrouw te willen bevrijden, die door de Indianen geschaakt was geworden. De petitie sprak van schaking, doch Lody Mapton begreep zeer goed dat zijne vrouw uit eigen beweging de Indianen gevolgd was en dat zij allen vervoerd waren door hunne figuratie in den film.

Deze Indianen, evenals Mistress Mapton, gehoorzaamden dus eenvoudig aan de neiging, aan de stem van het bloed die zich na vier eeuwen beschaving, nog deed gevoelen.

NEMO.

KINEMANIEUWSJES

HET SCHIJNT dat de censuur in Chicago zeer streng (of aartsdom) is, want daar mag niemand in een film een plotselingen dood sterven; het publiek moet maar gissen hoe de man of de vrouw, in de film, aan zijn einde kwam. Een ander staaltje nog van stommiteit is, dat een der censors tiet woord lingerie niet lezen of begrijpen kon, waardoor hij doodeenvoudig het woord schrapte; hij dacht dat er een dubbele beteekenis onder verscholen lag.

DE FIRMA AURERT gaat twee Fransche producties uitgeven L'Arriviste, van Félicien Champsaur, en La Chaussée des Géants, van Pierre Benoit.

NA HET SUCCES van « Penrod and Sam » alsook « Boy of Mine » heeft J. K. Mc Donald, regisseur, met de Associated First National Pictures een nieuw kontrakt geteekend.

DE VERTELSELS VAN

RARE NIARUS

QE LUIMIGE REVUE VAN

” DE SNUIVER”

OVERAL TE VERKRIJGEN

50 CENTIEM

< KINEMAWERELD

DE REGISSEUR

JAMES CRUZE

Eenige biographische nota’s

voorgoed op den rang der beste Ameri-kaansche filmregisseurs stelt.

Sindsdien heeft James Cruze nog Hollywood gedraaid, een film vol humor over het leven in de hoofdstad van den Amerikaanschen kinema, en waarin bijna al de bekende filmartisten een rol hebben; daarna Ruggles oj Red Cap en North oj the ’36, minder belangrijker voortbrengselen dan de Karavaan, maar verwezenlijkt met een zelfde meesterschap.

Als laatste bizonderheid over James Cruze kunnen wij nog mededeelen dat hij zoo pas van zijne echtgenooté Mar-gareth Snow, een filmdiva, komt te scheiden en zich nu verloofd heeft met de mooie Betty Compson. NEMO.

(1) Zeer kortelings verschijnt van de hand van onzen medewerker Ed. Neorg het in romanvorm omgezette scenario van In den Wervelstorm, versiert met photo’s uit de film zelve.

KINEMANIEUWSJES

De voortbrenger der Karavaan naar het Westen heeft reeds eene lange kine-, maloopbaan achter zich.

Op twaalfjarigen ouderdom was hij akteur bij de Thanhouser Cy, toen de studios welke deze firma nabij New-York bezat, af brandden, en het centrum der voortbrengst naar Califomië werd verplaatst.

Tot in 1922 bestuurde James Cruze eene menigte banden, welke de «Stars» der Paramount in waarde deden stijgen. Zoo o.a. bracht hij voort: Een Tragisch Persverslag met Houdini, De Vallei der Reuzen, Een Echtgenoot voor een Dollar en De Weg der Eer met Wallace Reid.

In 1923 doet James Cruze zich voor de eerste maal opmerken door zijne uitmuntende voortbrengst van One Glorious Day, een film op het Drankverbod, met Will Rogers. Daarna is het In den Wervelstorm (The Old Homestead) (1) met Theodore Roberts en George Faw-cette, welke die uitmuntende indruk komt bevestigen. Eindelijk is het De Karavaan naar het Westen die hem

EEN WAAR GEVECHT tusschen;Barbara La Marr en .losie Sedgwick zal men te zien krijgen in « The White Moth ». Nooit té voren heeft men op de film zulk een strijd tusschep twee vrouwen gezien. In deze film mpet Barbara La Marr zich verdedigen tegen den jaloexschen aanval van, losie Sedgwick, als «Ninon;» welke jaloersch is op Charles De Roche, haàr dansende partner. De regisseur, Maurièe Tourneur, houdt, natuurlijk van realitéit, màar zóo had hi j het niet verwacht.' De twee vrouwen; beten, t rokken elkaar het haar uit en sleurden elkander de kleederen van het lichaam. Onverwachts lostte bij miss Sedgwick haar hét kleed van c.e schouders en zakte naar omlaag; zij stond met haar rug naar den operateur. Miss La Marr vond dit een beetje te veel, gaf miss Sedgwick een ferme schudding, maar in werkelijkheid was dit om haar tegenpartij té beletten gansch naakt te staan, en greep het kleed vast aan de schouders. Maar Miss Sedgwick, als belooning gaf de andere een hevigén slag in het aangezicht; nu gingen de poppen voorgoed aan het dansen. In een paar minuten was dit tooneel over en werden de béide meisjes, in een erbarmelijken staat, naar hun kleedkamer gebracht.

DE WILCOX BROTHERS te Londen zullen de groote Duitsche productie « Siegfried » uitgeven. De Engelsclie firma deinst nooit voor fabelachtige kosten terug, want de eerste partij der « Nibelungen » moet een enorme uitgave vergen.

DE NIEUWE FILM voor First National « Those Who Dance » is bijna voltooid. De bijzonderst rollen zijn in handen van Blanche Sweet

en Beséie Love. Regisseur is Thomas H. Tnce.


< KINEMAWERELD »

EEN HORZEL BIJ DE BIJEN

Realart Film (UN FRELON CHEZ LES ABEILLES) Realart Film

Scenario van .... Elmer Harris

Filmregie van....Thomas Heffron

ROLVERDEEL1NG.

Zoé Butters .... Sylvia Ashton

Sam Brighton .... Walter Hiers

May Bolding.... Wanda Hawley

P HET VOLLE plattelandss Zoé Butters, de zwaarste pachteres uit het ronde, even bedrijvig aU eene bij. Als vennoot heeft zij Sam Brighton, haar verloofde, door lotsbestemming. Het is een ware horzel in den bijenkorf. Terwijl de meestergast Slim, een groot bewonderaar zijner meesteres is, is Sam maar een koele minnaar.

KINEMAWERELD

Maar in het dorp heeft hij eene wondervolle ontdekking gedaan in den persoon van May Bolding, een jong, door haar moeder wat verwaarloosd meisje.

Een fatale donderslag, en Sam zal May huwen. Maar na eenigen tijd behuisje gedreven en zij gaan onderdak zoeken in een hut in het woud.

En dit is voor hun het geluk. In de hut huisden duizenden en duizenden bijen, en dank aan de verkoop van den aldaar vergaarden honing, is Sam, na twee jaar.

merkt het huisgezin dat er met Sam’s werkmethodes niet veel in de schapraai komt, iets wat nu dubbel noodig is door de komst van een tweeling.

Wegens het niet betalen der achterstallige huishuur, worden zij uit het

een voornaam honinghandelaar geworden.

De pachteres is met Slim gehuwd en deze heeft Sam zijn aandeel in de uitbating der hoeve uitgekeerd.

Eene lieve landelijke idylle.

PARAMOUNT FILM, rue Neuve, 48, Brussel


kledingstukken werden vervaardigd in de werkhuizen der studios van Los Angeles.

Rond half December keerden James Cruze en zijne medewerkers naar Los Angeles terug. Vanaf dit oogenblik namen de avonturen der landverhuizers een einde, in overeenstemming met het eerst klaargemaakte scenario en dit op Fort Bridger.

Maar toen men het negatief had ontwikkeld en eene voorloopige inèenzetting van den band had gedaan, bemerkte men dat men ongelijk had gehad de film op eene dergelijke wijze te laten eindigen. Het was klaarblijkend dat de karavaan der overdekte wagens de voornaamste hoofdrol van den film was, met eene persoonlijkheid van den tocht der pionniers te gaan filmen.

Eenige weken later, nadat men eenige «bin nentooneelen» in het studio had gedraaid, vertrok James Cruze naar de Gran-Sonora, in het Noorden van Californie om die tooneelen te draaien die zich eigenlijk in Oregon moeten afspelen. Intusschentijd had men een honderdtal wagens gebouwd, want de eersten waren, half onttakeld of verkocht in Nevada achtergebleven. Onnoodig te zeggen dat dit eene nieuwe aanzienlijke uitgave vergde, maar met aldus te handelen, bekwam men eene volledigere ontwikkeling van de film, zooals de grootschheid van het onderwerp het ver-eischte.

In September 1922 vertrok James Cruze met zijn staf techniekers van Los Angeles haar de uitverkorene plaats (gevonden, na vruch-telooze opzoekingen in negen . verschillende Staten) om er het grootste deel der opnamen te draaien: een ranch van 80,hektaren, gelegen in de «Slangenvallei» van Nevada, nabij Baker, op de grenzen van den Staat Utah. De plaats, waar zij hun kamp opsloegen, was zoo maar 135 kilometer van Milford, de diclits-nabij zijpde spoorwegstatie gelegen.

Terwijl men ter plaatse de karavaanwagens en al het materiaal noodig tot het onderhoud eener groote figuratie klaar maakte, ging de regisseur met eenige medewerkers, de buffel-jachttooneelen, welke eene der meest eigenaardige deelen van den film zijn, op het An-telope-eiland in het Groote Zoutmeer draaien. Men zocht drie dagen lang om de buffels binnen het opnameveld der toestellen te krijgen; om te verhinderen dat de dieren de opnemers zoud' n in gevaar brengen, was men verplicht zeer stevige stellingen te bouwen, waarop de opejnteurs hunne toestellen plaatsten, wat hen bovendien toeliet de kudde van zeer dichtbij op te nemen. Tengevolge der groote verwoestingen welke zij overal aanrichten waar zij’ voorbijtrekken, worden zij zonder genade opgejaagd en uitgeroeid. Hieraan is het te wijten dat dit ras stilaan uitsterft, en dat men er ten hoogste nog een duizendtal in de streek van het Groote Zoutmeer aantreft; zeven werden er tijdens de opname gedood.

Einde Oktober kwamen James Cruze en. zijne medewerkers terug in de «Slangen-Vallei» aan alwaar de inmiddels toegekomen figuratie en personeel hem wachtten.

Gedurende acht weken lang draaide men daar het Vertrek der Karavaan, de doortocht der rivier, de aanval der Roodhuiden, en toongelen van Bridger Fort, waarvan de barakrue Neuve, 48 *• Brussel

ÿ>am/nount

(La Caravane vers l’Ouest

The Covered Wagon)

Naar de roman van EMERSON HOUGH.

Scenario van .. J... Jack Cunningham

Filmregie van . .j.... James Cruze

rolverdeelinc.

Will Banion ...i.. Jack Warren Kerrigan

Molly Wingate .{.... Lois Wilson

Sam Woodhull .... Alan Hale

Kapitein Jesse Wingate .. Ethel Wales

Jackson .... Ernest Torrence

Kit Dun' -s.i <....11 ... Guy Oliver

Jed Wingate ...1.... John Fox

ken speciaal voor de vereischten van den film werden opgetrokken.

De rivier met de sterke strooming welke men in de film ziet, is eigenlijk maar een meer, maar een meer dat niet zonder gevaar was, daar het op zekere punten over de honderd meter diep is. Ten andere verloor men tijdens den doortocht verscheidene wagens, paarden zijn er in verdronken en eenige leden van het gezelschap liepen ongekunstelde gevaren op.

Vanuit Los Angeles had James Cruze gen troep van 127 personen, de ploeg schrijnwerkers niet gerekend, met zich genomen. Bovendien was hij vergezeld van een trein auto-vrachtwagens, maar de eigenlijke karavaanwagens werden ter plaats vervaardigd; tijdens de opnamen werden er tusschen de 350-à 400 gebezigd; de -meesten onder hen werden voor de film opgetimmerd, maar men huurde eç een zeker aantal van de lieden uit den omtrek. In de omliggende dorpen, tot van 300 kilometer in het ronde, bracht men van 800 tc‘ 1100 extra figuranten, noodig voor een grq aantal töoneelen, te saam. De bewoners clieï streken, bestaande uit cow-boys, landbouwers, zelfs eenige veteranen van 1849, stroomden van alle kanten, te paard, in wagens, te voet, naar de plaats des opnamen toe, óm gedurende eenige dagen kinema-artist te worden. En dit kleine leger werd natuurlijk per dag betaald, aan een salaris van gemiddeld 10 dollar per dag en per man.

Bij dit getal dient men nog te voegen, ongeveer 700 Roodhuiden, ontleend voor den duur der verwezenlijking, aan eene «reserve» der Nevada; deze hoorden toe aan verschillende rassen, zooals: d'e Bannocks, Arapahoes, Navajos, enz. De twee kampen, dit der blan-

En wanneer de Karavaan naar het Westen gansch klaar was, had zij juist de somme van

782,000 dollars (ongeveer frs. 15,640,000.—) gekost, wat voor eene Europeesche voortbrengst op ongeveer vier milioen franken zou te staan komen. De opname, zonder de reizen en oponthoud van allen aard mede te rekenen, had in ’t geheel twaalf weken geduurd.

Van af Maart 1923; in exclusiviteit in het «Criterion Theatre» te New-York uitgebaat, kent The Covered Wagon er zulk een succes, dat drie vertooningen daags niet voldoende zijn om dit te verminderen, en men kan nog niet voorzien wanneer die film van het programma zal verdwijnen. Het rekord dat tot nu toe door « De Geboorte eener Natie» van D. W. Griffith, gehouden werd, is door die «Karavaan» geslagen, die bovendien, zo&als haar voorganger, op een uitsluitend riationaal thema gebouwd is.

De Karavaan naar het Westen is eene voortbrengst van een onbetwistbaar belang en grootsche opvatting.

Het is de onderneming van baanbrekers.het is hunne standvastigheid om hun doel te bereiken, ondanks de zich-steeds vernieuwende hinderpalen van allen aard die voor hen oprijzen; dit alles, en niets anders, is het dat ons treft en onze bewondering opwekt. Al de kunst van den scenarioschrijver en van den regisseur is van ons dit visioen met eene in de Amerikaansche geïndustrialiseerde kinema zoo zeldzame zorg van oprechtheid voor de oogen te hebben gebracht.

Hopen- wij ook dat De Karavaan naar het Westen niet zoo snel van het doek zal verdwijnen dan hare voorgangers; zij verdient beter dan DAT.

ken en dit der Indianen, waren op eenen afstand van een paar kilometer van elkaar gelegen, wat evenwel eenige konflikten, wel is waar, spoedig bijgelegd, niet kon uitsluiten. De meest ernstige moeilijkheid welke James Cruze ontmoette, was die der materialen, in die streek onvindbaar. Eindelijk, na lang zoeken, vond zijn chef-technieker, Walter Reed, datgene wat hij noodig had; men ging zelfs zoover om in opbouwzijnde huizen te koopen, ze terug uiteen te nemen, en ze alzoo ter plaatse der opname te vervoeren.

Het werk dat bestond in het aangeworven leger figuranten, verre van alle beschaving, te benuttigen, was ook verre van gemakkelijk. Men richtte eene wijde eetzaal op alsmede vijfhonderd tenten voor nachtverblijf. Al de

De Karavaan naar het Westen

LOIS WILSON

ERNEST TORRENCE


xo

( KINEMAWERELD »

Een Hoofdrol

(UN PREMIER ROLE)

Jane.... Mildred Harris

Billie Mayo.... Mildred Harris

PAUL MARSH, heeft den bestuurder van het Keizerlijk Theater te New-York opgedragen een zijner stukken op te voeren. Jim Hood, de ma nager, wenscht eene buitengewone actrice voor de hoofdrol aan te nemen.

van eene dievenbende die men in den omtrek van het huis kwam te snappen.

Paul bekomt dat men haar onder zijne hoede laat, en hij verneemt dat zij uit Canada afkomstig is. Door onwetendheid was zij in de macht der schurken gevallen.

Eenige dagen later verneemt Paul dat het jonge meisje naar New-York gekomen is om zekeren John Smith op te zoeken die de schuld van haar’s zusters

maar tot nu toe deed zij aan niets anders dan aan music-hall. Deze aanbeveling lijkt Paul Marsh onvoldoende toe en weigert Billie Mayo, de actrice in kwestie.

Diezelfde avond komt Paul met zijne zuster Eisa, verloofd aan Jack Gordon, en vindt in zijn salon een jong meisje bezig viool te spelen. Maar bijna op hetzelfde oogenblik valt de politie binnen. Zij deelen Paul mede dat het meisje op

gezocht wordt voor medeplichtigheid dood is. Paul belooft hiertoe al het mogelijke te doen.

Zekeren dag verrast hij Jane in eene innige samenspraak met John Smith.Hij springt op hem toe maar Jane weerhoudt hem.

John Smith is niemand anders dan Jack Gordon en zij zelve zal zich wreken. Zij trekt een dolk en ploft hem in de borst van Jack, en daarna het wapen

« KINEMAWERELD »

tegen zich zelf keerende, wil zij zich zelf rechten. Maar Paul springt toe en.... de deur wordt geopend en Jim Hood komt te voorschijn. « Ik stel U Billie Mayo voor die zoo juist het bewijs komt te leveren dat zij wel degelijk voor de hoofdrol van uw stuk geschikt is.

En Paul Marsh stemt er in toe Billie, ex-Jane, de bewuste hoofdrol te geven, en kort daarna bestaat er eene Mevrouw Marsh.

DUBOIS FILM

Rue des Plantes, 40-42, Brussel


( K INEM A WERELD »

KINEMABRIEVENBUS

ILZF,. —- 1° Sessue Hàyakawa is op 10 Juni 1889 geboren, adres: c/o Film d’Art, 14, rue Chauveau, Neuilly-sur-Seine (France).

2» Tsuru Aoki is de eehtgenoote van Sessue Hayakawa, geboren op 9 September 1892; adres: Haworth Pictures Corporation, Brun-ton Studio, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

3° Betty Blythe, voornaamste film The Qween af Saba (De Koningin van Saba); adres: 1820 La Brea '»t»i et, Hollywood (Cal.) U.-S. A.

HARRY SINGLETON. — 1° Lou Tellegan, voornaamste filmen Flame of the Desert, Honour Ttedeemed, Blind Youth; adres: c/o Goldwyn Studios, Culver City (Cal.) U.-S. A.

2° Adolphe Menjou, adres: 1911, Carmen Avenue, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

3° Harry Sweet, adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard Hollywood (Cal.) U.-S. A.

DERBY. — 1° Mary Pickford is op 8 /\pril 1893 geboren.

2° Baby Peggy Montgomery, adres: c/o Universal Studios, Universal City (Cal.) U.-S. A.

3° Kinerna en Tooneelwereld, adres: 16, Korte Gasthuisstraat Antwerpen.

TtOLMOPS. — 1° René Pay en is op 5 Oktober 1908 geboren.

2° Aage Fonss zond vroeger gratis zijne photo maar of hij het nu nog doet? Adres: Nor-disk Film Co, 45, Vimmelkaftet Kopenhagen (Denemarken!.

3? 6ina Palerme, adres: 11, rue du Colisée, Paris.

CARMEN. — 1° Nathan de Wijze, rolverdee-ling: Nathan (Werner Krauss), Recha (Bella Muzsnay), de Temp lier (Carl de Vogt), Sultan Saladin (Fritz Greiner), Daja (Margarete Kupfer), Sittah (Lia Eibenscbusz), de Emir (Wolfgang Schwind).

2° Maë Murray meet 1 m. 60, heeft blauwe oogen en blond haar; weten niet te zeggen welke godsdienst zij belijdt; is in ieder tweemaal gescheiden en driemaal gehuwd.

3° Om filmster te worden moet men niet immer mooi, doch wel photogeniek zijn; het overige danken zij aan hun schminksel of. toiletten; filmsterren kunnen rijk worden als zij hun geld nuttig besteden, maar...; binnen kort geven wij hier wel eens een artikel over.

EVA. — 1° Ja die adressen zijn nog de juiste '

2° Ons inziens haalt Alla Nazimova het in de mimiek en Asta Nielsen in de tragedie.

3° In De Mysterien van Parijs werd de rol van Cecilio vertolkt door Desdemona Mazza . Rigolette door Pierrette Caillol; Markies d’Har-ville door Paul Guidé.

N.-B. — Gelieve ons nog fr. 0.45 in postzegel? op te zenden voor het nummer van 16 November van Kinema en Tooneelwereld, daar wij Kinemawereld van dien datum niet meer voorradig hebben. Tevens naam en adres doen kennen, om het gevraagde te verzenden.

HERCULES. — De antwoorden worden in de Brievenbus » volkomen gratis vertrekt; giften zijn immer welkom en worden aan het door u opgegevon liefdadig werk overgemaakt; u kunt ons deze ëvfentwel in postzegels of mandaat doen geworden.

2° Amelia Virgo Nanty is wel de franscho doch niet de engelsche taal machtig.

3° Zenden allen gratis de hun gevraagde photo.

N.-B. — You ’re a pretty jokemaker. You know.

JACK. — 1° Max Linder, adres: 1 Ibis, avenue Emile Deschanel. Paris.

2° Baby Peggy, zie adres, antwoord 2 aan Derby.

3° Mary Pickford, adres: c/o Hollywood (Cal.) U.-S. A.

HOOGHUYS. — Aangezien de Rudi-inciden-ten voor « Vrije Tribuun » beslist gesloten zijn, spijt het ons zeer uwe inzending niet te kunnen opnemen

AL EC BEERSCHOT. — 1° Grace Darmond, adres t 7216, Franklin Avenue, Hollywood (Cal.)

U.-S. A. Voornaamste film The Seal of Silence

2° Andrée Brabant, adres: 5, rue de Brousse, Paris. Voornaamste film Le Rêve.

3° Enid Bennett, adres: c/o Metro Studios, 1025, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.-S. A. Voornaamste film Robin Hood.

RAIS. — io zie rolverdeeling van Karavaan naar het Westen in dit nummer.

2° Gorm Schmidt, adres: c/o Nordisk Film Co,45, Vimmelkaftet, Kopenhagen.

3° De, Spaansche Danseres is de titel van Pola Negri’s film voor Paramount.

POM POM. — Richard Talmadge’s wa - naam is: Metzetti. Zendt gratis zijne photo, adres: Grand Ascher, 1438, Gower Street, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

IE TF.NPENCE. — 1° Monty Banks is rond de 35 jaar oud, in de engelsche' taal te schrijven, zendt gratis zijne photo; adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.-S. A.

2° Zijn twee Deensche of Zweedsche eerste figuranten waarover niets wordt medegedeeld.

3° Die rol in Zij die Vergiffenis schenken werd vertolkt door Wallace Beery; adres: 1346, Harper Avenue, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

VERGEET MIJ NIET. — Rolverdeeling niet gegeven.

N.-B. — Zeer gevleid, en uwe stijl is u uit ganscher harte vergeven; hopen u nog dikwijls te woord te mogen staan. — N.

A. K. C. — 1° De ware naam van Picratt is Albert St-John; zendt gratis ijne photo, in de engelsche taal te schrijven; adres: 4411, Victoria Park Place, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

2« Gaston Rieffler was wel degelijk die artist, zendt zijne photo tegen vergoeding van fr. 2, adres: 3, rue des Solitaires, Paris.

3° De hoofdvertolkers van Rozen van Piccadilly zijn: Betty Balfour, adres; 41, Graven Park, Willeden. N.-W. England, en Fred Graves, adres: 10, Piccadilly Chambers, W. ( London. '

Zenden gratis de hun gevraagde photo.

WALLY. — Eva NOvak, adres: Universal Studios, Universal City (Cal.) U.-S. A.

2° Cecil B. de Mille, adres: Lasky Studios. 62'-'4. Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U.-S. A

Doorgaans zenden de filmregisseurs geene photo; u kunt het er echter eens op wagen.

3° De regisseur van Het Mirakel was George Loane Tucker; is overleden.

sc'rnppEN BOER. — 1° Pearl White, adres; c/o Hôtel Grillon, vue Boissy d’Anglas, Paris Ville).

2° Jackie Coogan, adres: c/o Metro Studios. 1025, Lilian Way, Los Angeles (Cal.) U.-S: A.

3° Baby Peggy, zie adres antwoord 2 aan Derby.

TELEGRAMBESTELLER N. S. — 1° Charlie Chaplin is geboren te Brixton (Engeland) op 16- April 1889; draait nog steeds kluchtfilmen; adres'; 1416, La Brea Avenue, Hollywood (Cal.) U.-S. A.

2° Mary Pickford is te Toronto (Canada) op 8 Apr il 1893 geboren,; haar ware naam is Gladys Smith. Gescheiden van Owen Moore; hertrouwd met Douglas Fairbanks; adres: c/o Hollywood (Cal.) U.-S. A.

« KINEMAWERELD

GAVROCHE. — 1° Harry Sweet zendt gratis zijne photo, in de engelsche taal te schrijven; adres: c/o 6015, Hollywood Boulvard, Hollywood (Cal.) U.-S. A.

2° Lois Sturt, in de engelsche of fransche taal te schrijven; zendt gratis hare photo; adres: c/o Belga Film, 34, avenue Barthélémy, Bruxelles.

3° Charlie Chaplin heeft bruin haar en blauwe oogen.

M. VER, BINNEN. — 1° Conrad Nagel, adres: 1846, Cheroke Avenue, Los Angeles (Cal.) U.S.A.

2° De naam van die artist is niet medegedeeld geworden.

MOLLY en KITTY LAVENDER. — 1» Rudolph Valentino, adres: 71,39 Hollywood Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

2° Norman Kerry, adres: Universal Studios, iniversal City (Cal.) U.-S. A.

1° De gevraagde somme kunt u hen door een ..iternationaal postmandaat doen geworden; u hiervoor op het postkantoor te bevragen.

TRIPLENT RAP. — Is onmogelijk u dit in een paar woorden uit te leggen; volg regelmatig de artikels die hierover in ons blad verschijnen.

LF.RAK TESONNAH. — 1° Harold Lloyd, adres: 502, Irving Boulvard, Los Angeles (Cal.) U.-S. A.

2° Tom Mix, adres: 5841, Carlton Way, Hollywood (Cal.) U.-S. A.

3“ William Frnutn, adres: Paramount Studios, 6284, Sema 'Avenue, Hollywood (Cal.) U.-S. A.

r',f,ofi;co. — Inzending hoegenaamd niet geschikt voor de « Vrije Tribuun »; voor wat die andere punten betreft, die zijn uitsluitend redaktioneele of bestuurlijke aangelegenheden, en kunnen het publiek hoegenaamd niet into resseeren. NEMO.

VRIJE TRIBUUN

LENIGE FILMA RT1STEN

Ik kan misschien ongelijk hebben, maar op gebied van gymnastie en schermkunst is Douglas Fairbanks steeds de favoriet. In de beide banden Het Teeken van Zoro en Robin Hood

I)E ZILVEREN AUTO

(Vervolg)

« Gij hebt dan nog steeds vertrouwen in die Mr. Anthony » vroeg hij.

« Zeker, anders ware Graaf Temesvar reeds verschenen. Wat ik niet begrijp is, waar Anthony zoo lang blijft. Ik vrees dat hem iets moet overkomen zijn. Indien het zco is, dan is alles verloren. »

Plots ging de telefoon.

« Laat hem oogenblikkelijk binnen! » beval de Lord verheugd.

Rescarrel liep naar de deur, en stak heide handen uit, wanneer Anthony binnen kwam.

« Zijt ge geslaagd? » riep hij.

« Ja. Graaf Temesvar’s krachten zijn voor immer gebroken. Hier is het dokument. »

Lord Rosecarrel mompelde een stil gebed van dankbaarheid en stak het kostbaar papier in zijn zak.

Daarop vertelde Anthony zijn gercjiiedenis; zijn ontsnapping en de verrassende tijding dat Prins Willem steeds in leven was.

« Gij hebt voor Engeland een wonderbare daad

spreidt hij deze kunst wonderbaar tentoon. Het zijn slechts twee voorbeelden die ik aanhaal, maar hoeveel filmen heeft Douglas niet gemaakt waarin hij toont dat hij geen breekebeen in gymnastiek is. Wel is wa’ar zijn er nog andere welgekende filmartisten welke hierin een groot talent bezitten, maar toch is Douglas den uitverkorene. Indien er zijn welke de « Vrije Tribuun » wekelijks volgen en mijn oordeel niet deelen, dat zij het hunne eens te kennen geven. Acrobaat.

BEOORDEELDEN VAN FILMEN

Als ernstige filmmtnnaar ga ik niet steeds naar dezelfde kinema, doch dààr waar hel mooiste programma wordt gegeven.

Dat bij het beoordeelen der filmen de omgeving en andere bijzonderheden een groote rol spelen, heb ik nog eens te meer ondervonden

Zoo ben ik in een betrekkelijk kleine kinema De Wraak van het Noodlot, met de lievè, uiterst lieve Hope Hampton, gaan zien. Deze bevallige vedette is bier weinig bekend en waarachtig zij verdient meer.

De rolprent was een boeiende ets naar het leven, zonder, zooals zoovele filmen, in het drakerig romantisch te vervallen.

De vertolking, met héél juist gekozen typen, was heel lovenswaard. Bijna allen verdienen een exfra-vermelding. De regie was eenvoudig en keurig.

De film zou door het ondankbare publiek uiterst welwillend en geestdriftig zijn onthaald, ware hij... in een groote kinema afgerold!

Doch, de zaal was niet mooi, de stoelen ongemakkelijk en er was slechts één projektie-toestel, zoodat te’kens de afrolling moest onderbroken worden.

Er waren weinige toeschouwers, die ver uil elkaar zaten. Erbeerschte een ongezellige, kou de atmosfeer en bijna een volledige stilte. Nu en dan waagde het iemand te fluisteren.

In één woord, er was volkomen gemis aan stemming...

Bekiagenswaardige filmartisten, regisseurs en scenarioschrijvers, die in zulke voorwoorden beoordeeld en... veroordeeld worden.

Havelaar.

verricht, jongman » zegde de Eerste Minister « Maar hoe is het toch mogelijk geweest daar te kunnen ontkomen? »

« Ik had een vriendin en de zilveren auto! » lachte onze held.

Lord Rosecarrel wendde zich tot don Minister « Wilt gij ons voor een oogenblik verontschuldigen, Excellentie? »

<( Ik ken uw geheim, Anthony » ging hij verder, wanneer zij alleen waren. « Gij werd valschelijk van een misdaad beschuldigd. Doch, de zaak is opgeklaard waardoor gij in uw eer hersteld zijt... Nu kunt gè uw b’elooning vragen. »

ff Dat ge mijn toestemming hebt om Daphne te huwen. Meer zult ge wel niet verlangen, niet waar? » lachte de Lord.

EINDE

In ons volgend nummer;

”In den Wervelstorm,,

van Paramount.


14

< KINEMAWERELD

Onze Ciné-Romans

De Zilveren Auto

(The Silver Car)

Bewerkt volgens de Vitagraph film door Ed. Neorg.

Alfred Anthony....Earle Williams

VERVOLG EN SLOT

« Bail î » antwoordde Temesvar, « Denkt gij dat ik iets om uw firma geef? Of zelfs om Engeland, indien gij wilt? Begrijp goed dat ge in Croatië zijt. en al draag ik geen kroon, toch ben ik er de koning ' Gij zult hier blijven! »

Anthony deed of hij verrukt was.

« Voel houd ik précies niet van Engeland en be min lieden zooals u, Excellentie, met sterke zenuwen, zoodat ik zoo snel mogelijk een auto voeren kan! »

Deze laatste opmerking mistte zijn doel niet; het was een der zwakke punten van Tèmesvar.

« Goed, jongen » zegde deze terwijl hij familiair Anthony op den schouder klopte. « Zulk een chauffeur bevalt mij! »

« Ik vrees nu maar, Excellentie, dat Vaspar het mij moeilijk maken zal. Vreemdeling zijnde, zal men mij tegen werken. Bedienden zijn ze zoo ja-loersch op elkaar. »

« Bedienden! » liep de Graaf. « De eerste welke zich tegen mijn wil verzet, schiet ik neer! En het is mijn wil dat ge hoofd-ehauffeiir zijt! Hentzi!... Verwittig iedereen dat men Mr Anthony eerbiedige! »

Anthony had zijn slag tehuis gehaald. Het resultaat was-dat ook Temesvar hem mededeelingen deed hetgeen hij andere bedienden verzweeg.

Temesvar was een dwingeland voor zijn person-neel. De opmerking van Anthony, aangaande de andere personen in dienst, was een rede te meer om hem te houden.

Onder voorwendsel de Oontiaanscbe taal te leeren vroeg hij den Graaf om in de bib--otheek te mogen studeeren. Weldra vond hij uit waar deze het doku-ment verborg, dech dit hielp hem niet verder.

Al de staatspapieren, in bezit van Temes-var, waren veilig geborgen in een brandkast, welke in een ijzeren kamer stond, gevrijwaard van alle inbraak.

Anihomy stond voor een moeilijke zaak maar gaf zich niet gewonnen.

Het was onnoodig tijd de verspelt-n aangaande de brandkast; hij zoent dus naar een ander plan. '

Het kasteel was niet alleen een verblijfplaats van Temesvar, maar ook een kleine vesting; daar hij van vermaken hield en men twee dagen van de stad verwijderd was, had hij er alles zoo ingericht, dat het hem daar aan niets ontbrak. Hij had in zijn huis een theater laten bouwen, waar dan voor een week artisten uit de stad kwamen logeeren. De voornaamste actrice, welke op het kasteel verbleef, op het oogenblik dat Anthony er aan kwam, was Pauline Verlaine, een lievelinge van den Graaf. Zijn secretaris Hentzi had hij bevelen gegeven om Mlle Verlaine te gehoorzamen als gold het hem zelf.

« Kon ik de vriendschap dier actrice winnen » mompelde Anthony.

Al zijn plannen, tot hiertoe gemaakt, leverden geen uitslag op. Zijn positie, en die van mejuffer

Verlaine in liet kasteel, waren zoo ver van elkaar als de Noord- en Zuidpool.

Doch. het geluk kwam hem nogmaals ter hulp. Zekeren dag zegde de Graaf hem een kleine auto gereed te maken, om hem en mej. Verlaine naar het gclfplein te voeren.

« Ha, Excellentie, hei zal mij goed doen eens het golfplein te zien » sprak Anthony.

« Waarom?... Spelen de chauffeurs in Engeland dan ook golf? »

« Neen, Excelentie, maar voor ik chauffeur werd was ik bediende bij het golfspel. Daardoor dacht ik wel eens een beroep&goLer te worden. » De Graaf lachte. . '

« Gij zijt een meester in alle vakken, Alff x Had gij mij dit vroeger al gezegd. Ik speel niet zoo goed als ik wel zou willen. Ge moet me les geven. »

Anthony had geen vrees hem *e onderwijzen daar hij een uitstekend golfer was.

Dien morgen was Temesvar zoo in de wolken over ziin leermeester dat hij Anthony bevel gaf me’. Verlaine ook het golfspel m de perfectie aan te leeren.

De plichten, van den Graaf b( letten hem meer te golfen, zoodat die dagen Anthony en mej. Verlaine alleen op het plein waren, uitgezonderd de bedienden welke de ballen moesten gaan zoeken.

Mej. Verlaine was een Fransch meisje, welke niet van de Croitiers hield, doch zij verlangde ook niet het hooge salaris kwijt te spelen, hetwelk de Graaf haar betaalde. Dus. was het niet te verwonderen dat deze twee vreemdelingen, niettegenstaande hunne verhouding tot elkaar vriendschap sloten.

Van mej. Verlaine vernam Anthony veel van Temesvar’s plannen, daar de graaf in haar gezelschap gaarne blufte.

Het was zijn eenig deel in Croatië een revolutie te dpen uitbreken, de- koning van den troon te werpen, en in diens plaats Prins Willem te zetten, een zwakkeling en speeltuig in Temesvar’s. handen: zoodoende werd hij de eigenlijke; regeerder van h

Dit was voor Anthony belangrijk nieuws daar men in Engeland algemeen geloofde dat Prins Willem dood was.

Anthony maakte mej. Verlaine daar opmerkzaam op.

« Neen » zegde zij. « de Prins is niet dood, ik moet voor hem zingen, daar hij in dit kasteel een gevangene is. Op tijd en stond zal Temesvar er mede voor den dag komen. De revolutie zal gelukken want het volk bemint Prins Willem, niet wetende dat deze de pop is van den Graaf. Doch. mijn vriend, de revol: tie zal ons volk ten goede komen want dan is de Graaf de ware meester. » Al kon mej. Verlaine nog meer kostbare inlichtingen geven, in het bekomen van het dokument kon zij Anthony niet verder brengen Steeds maar plannen vormende kreeg de jonge Engelschman een stoutmoedig gedacht waarvoor hij zelf huiverde.

Hij zond een telegiam naar de automobielfirina. om nieuwe banden en ben Goeiigheden voor den zilveren auto. Dit telegram was in der waarheid een bericht voor Lord Rosecarrel, voor zijn vertrek uit Engeland tusschen beiden afgesproken. Het luidde: « Maak openlijk bekend dat gij opnieuw de post aanvaard van Buitenlandsch Sekretaris. Indien Temesvar u bedreigt, trotseer hem. » » Zooals Anthony voorzien had, zeodra het nieuws tot Temesvar doordrong dat Lord Rocecarrel zijn

( KINEMAWERELD

post hernomen had, maakte hij zich gereed naar Engeland te vertrekken. Doch eerst zond hij een telegram naar Rosecarrel of het nieuws waar was.

« Wij vertrekken morgen naar Engeland » zegde hij tot Anthony, toen de bevestiging kwam. « Ge maakt het gesloten rijtuig in orde! »

De jongoMnan lachte verheugd in zich zelve toen hij naar de garage ging. Hij was overtuigd dat Temesvar het dokument met .zich zou nemen, om het in Engeland openbaar te maken; ook dat hij niemand met zich zou nemen dan Hentzi. Het zou hem heel gemakkelijk zijn de twee mannen te overmeesteren. Al zijn plannen, eens in het bezit van liet kostbaar papier, waren door Anthony reeds lang gemaakt.

In een klein visschersdorp niet ver van Dalmatia, wachtte dag en nacht een kleine motorboot, op bevel van Engelands geheimen dienst. De motorboot- zou hem naar een Britsch oorlogschip voeren, hetwelk hem in Engeland zou ontschepen.

Zeer vroeg, den volgenden morgen, namen Te-mesvar en Hentzi plaats in den zilveren auto, en vertrokken in duizelingwekkende vaart.

Dertig mijlen van het ka: teel verwijderd, stopte Anthony plots, en kwam met een gewapend revolver op beide mannen af.

« Heer Graaf » sprak hij met vaste stem, « ik wil dit dokument, hetwelk gij in uw zakenportefeuille hebt! Beweeg niet of ik geef vuur! »

Graaf Temesvar was een dapper man maar wilde zich niet laten dooden.

« Dit zult ge met uw leven betalen! » riep hij terwijl hij zijn portefeuille te voorschijn haalde.

« Open deze! » beval hij Hentzi. dewelke beefde als een riet, « En reik het mij over! »

Lord Rosecarrel had hem het dokument beschreven zoodat hij het aanstonds herkende als het echte.

« En nu uit de auto en de baan op! » beval hij opnieuw.

Allerlei verwenrehingen stamelende, gehoorzaamde hij gevolgd door zijn sekretaris. Anthony liet ze een weinig uit ziin bereik gaan en sprong dan vlug in de auto waarop hij snel wegreed. Hij lachte om de eenvoudigheid van zijn slag. Binnen eeni-ge uren zou hij in veiligheid zijn.

Zijn gedachten werden afgeleid door twee boeren welke op de baan stonden en teekens deden om te stop-pen.

Doch, stoppen was het minst van al wat Anthony ging doen.

« Uit den weg » riep hij de mannen tegen.

De boeren vluchtten vol schrik ter zijde en Anthony dreef verder. En dan gebeurde diet zoo plots dat de jonge chauffeur geen tijd had om zich op iets voor te bereiden.

Met donderend geweld kwamen groote rotsblokken van de berghoogte naar beneden gerold, zoodat Anthony en de auto er onder begraven wer den.

Er moesten zeker uren voorbij gegaan zijn eer Anthony weer tot bezinning kwam. Hij vond zich zelf onder een massa steen bedolven; als bij mirakel was hij den dood ontkomen. Een zekere pijn aan het achterhoofd was oorzaak dat fiij buiten kennis gelegen had; voor de rest was hij niet gekwetst.

Anthony’s gedachten gingen eerst en vooral naar het 'dokument. Hij kon zijn eene arm en hand bewegen en liet papier uit zijn zak halen. Op het oogenblik dat hij nadacht op welke manier het te doen verdwijnen, hoorde hij stemmen.

Hentzi riep: « Daar ligt de auto! Hij kan niet ver weg zijn! »

Er was geen tijd om het papier te verscheuren. Dan zag hij nevens zich zijn klak liggen. ‘Met zijn tanden scheurde hij van binnen de voering open en borg het papier er in. In een rotsholte borg

hij het hoofddeksel, waarop hij deed of hij in zwijm lag.

Hentzi en de Graaf gaven aan bedienden bevelen de stukken steen te verwijderen.

« En behandel hem alsof hij een koning ware », zegde Temesvar. « Hij mag niet sterven zonder gezegd te hebben waar het dokument is. Iemand neemt de kleine auto en haalt mijn dokter. Hij schijnt ernstig gekwetst te zijn. »

Anthony opende de oogen en stamelde onsamenhangende woorden, waarop do dokter zegde:

« Indien gij aan het leven van dien man eenige waarde hecht, Elxcellentie, dan meet hij onmid-delijk te bed gebracht worden, of anders zal hij sterven en neemt het geheim met zich. »

« Hij mag niet sterven! » riep de Graaf, a Die man heeft de toekomst van Croatië in handen! » Drie dagen lang, liet Anthony den dokter in den waan dat hij zijn zinnen verloren had, maar in werkelijkheid maakte hij plannen hoe te ontkomen. Daarop besloot hij genezen to zijn.

Zoodra Temesvar vernam, dat de jonge Engelsch-man buiten gevaar was, gaf hij bevel hem in een cel van het kasteel op te sluiten.

« Nu is de tijd gekomen, Hentzi, om hem te doen spreken, zoo niet, zullen wij hem dwingen in de folterkamer » zegde de kasteelheer.

Gelukkig voor Anthony, kwan nogmaals de dokter hem ter hulp:

« Gij kunt hem folteren, maar dat is voor de jongen een gewissen dood. »

De eerste avond, in de cel, kwam mej. Verlaine hem bezoeken.

« Ik heb de wachten omgekocht » sprak zij vrien delijk. « Zeg mij, kan ik iets voor u doen? »

« Dit kunt gij » antwoordde Anthony, « indien ik u kan vertrouwen. »

« Zou ik anders naar hier gekomen zijn? » glimlachte de actrice.

« Het spijt mij wel, maar ik kan uw leven geen gevaar doen loopen. »

Mej. Verlaine lachte hem hartelijk toe.

« Ge zijt een zonderling, mijn waarde Engelsch-man; waarom zouclt gij weigeren mijne diensten aan te nemen? Weet dan dat ik u bemin, maar helaas, gij bemint de schoone Engelsche lady Daphne... Oh, schrik niet. in uw droom spraakt gij de$en naam uit. De dokter dacht dat gij ijlde, maar ik wist wel beter. Ten andere, nooit heb ik geloofd dat ge een chauffeur waart... Wat moet ze wel schoon zijn, die lady Daphne. »

« Hoe kwam het dat gij mij in mijn slaap hoor-det spreken? »

« De Graaf had mij aangeduid om u te bespion-neeren en te hooren of gij in uw koorts niets zoudt laten hooren, aangaande het dokument... Doch, genoeg hierover... Hoe kan ik u helpen »

« Luister, mejuffer. Morgen zal ik de Graaf spreken. Indien ge nu enkel maar, de zilveren auto onder het venster van de bibliotheek, waar Temesvar mij zal onderhooren, kondet brengen, dan zou ik u zeer dankbaar zijn. »

« Ik wil alles voor u doen, mijn Engelschman. Geef mij één enkele kus. De jonge lady zal daar niets tegen hebben want ik ga het leven redden van haar geliefde. »

Wanneer Anthony haar omhelsde, kwamen er in de oogen van Pauline Verlaine groote tranen.

Mijn Engelschman, hoe dapper gij toch zijt. » lispelde zij.

Daarop verliet zij de plaats.

In zijn kabinet van Buitenlands ehe Zaken, wandelde Lord Rosecarrel, de handen op den rug óp en neer. In een zetel was de Eerste Minister gezeten, zenuwachtig met de vingers op een tafel trommelende.

(Zie vervolg en slot blz. 13).


WANNEER GIJ HET WOORD

aan de deur van een Kinema ziet staan, treedt dan binnen en gij zijt zeker een aangenaam = oogenblik door te brengen'.

86, rue des Plan es, 86 — BRUSSEL ( Biedt aan:

Vijl buitengewoone avontuurlijke film - drama’s met

Harry Carey

Drukk. Neptune, Steenhouwersvest, 28, Antw.

Abonneert u op «Kinema- en Tooneelwereld». Fr. 15 per half jarr. Fr. 7.50 per drie maanden.

AAN DE HH. ADVERTEERDER#. VAN WEEKBLADEN

Weneoht U een goede publiciteit, plaatst dan uw aankondigingen In c Kinema- en Tooneelwereld >.

< Kinema- en Tooneelwereld » la het beste Ki meest gelezen weekblad van België.

« Kinema- en Tooneelwereld > Is hot offloleel orgaan van het Nationaal Verbond der Vla»frische Tooneelmaatschappljen, waarbij bijna al de tooneelkrlngen van hex Vlaamsche land zijn aangesloten. Het Is alleen daardoor reeds het voornaamste famlIleweoKbiad van België.

Met een aankondiging van slechts enkels lijnen In < Kinema- en Tooneelwereld i, bereikt men meer dan met heeie pages In andere weekbladen.

(KINEMA- EN TOONEELWERELD) WORDT DOOR HAAR AANQENAMEN INHOUD, van artikela van de beate en meest gekende schrijvers sn letterkundigen vsn België, OVERAL GE-L2ZEN.

Onze bureel en zijn open alle werkdagen

van 9 tot 1 en van 3 tot 7 uur.

Korte Gasthuisstraat, 16, Antwerpen.


POUR AVOIR UNE BIERE BONNE ET SAINE

Adressez-vous à la Brasserie

VAN HOMBEECK

BERCHEM - Tél. 5210

HABILLEZ

ENFANTS

BRITANNIA

17, Longue rue d’Argile

Maison BERTH Y

106, rue de l’Eglise, 106

fo uun un, je s

Arrangements — Réparations Conservation de fourrures

Prix avantageux

Travail soigné

Idii luuumuiiiii

12, rue Van Ertborn Tél. 2921 ANVERS Tel. 2921

Agence pour la Province d’Anvers du Vrai "FERODO"

Agence pour Anvers des Roulements à billes S. K. F.

Agence générale pour la Belgique du Diamond et Noble's Polish

La seule maison de la place fournissant aux garages aux prix de gros

PHOTOGRAVEURS

DESSINATEURS

EXECUTION

K1. RAPIDE ET

SOIGNÉE

Ghomp Vleminekjc. 6 ANVERS

TeLéPM • 9209 —

OUVRAGES DE DAMES

OUVRAGES DESSINÉS

LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BONNETTERIE A LA MAIN, DENTELLES, JUMPERS

RAISON EMMA

HAADWEHKEA

3 WOL, ZIJDE, KATOEN, BEDSPREIEN, TAFEL-KLEEDEREN, STORES, KANTEN, HANDBREIQOED, JUMPERS

Anvers, Rue Vondelstraat, 15, Antwerpen

(ÜÄrnitures

POUR

Fumoirs, Salons, Boudoirs Chambres à coucher Verandah Fauteuils - Club

11, Longue rue du Vanneau

(près du parc)

MEUBLES

I Les plus grands Magasins en Belgique |

9 Longue rue des Claires 9

(près Mein

I Grand clibix de garnitures. 200 salles à manger, j I chambres à coucher, salons, cuisines, verandah's, | g bureaux, literies, chaises-longues, etc. etc.

Maison Américaine

Meilleur marché qu’a illeur s I Ouvert tous les jours jusqu'à 8 h. 5. |

I Magasin fermé

iïllllllllllillHillillllllllllillllllMIIIIIIIIIINIIIIIHIIIIIIIIIIimillllllll!lllliillllll!lllllll$t

Autos poui Cérémonies, Mariages. Baptêmes et Fêtes

If Garage J* & H. DEHU

Téléphone 3107

42, Canal des Brasseurs - ANVERS

VOYAGES A L’ÉTRANGER - EXCURSIONS ' PRIX A FORFAIT

cte

(A oeict- j/jèü

V'CajL lk LLfyeêjjevu'r— A. e"T?oo s -

xTeh eeSrc stka/*t20

BRODERIES

DESSINS MODERNES

PERLAGES, BOUTONS, POINTSCLAIRS. PLISSAGE

M1— RYCKAERT

RUE RUBENS, 17, ANVERS

TRAVAIL SOIGNÉ ET RAPIDE

.. EXGELSCH HOEDENMAGAZUN.. V0NDELSTR., [9 CAUS (nabij St. Jansplaats

De laatste nieuwigheden in Vilten Hoeden

üirre keus Ziet Stalave


ROYAL - ZOOLOGIE CINEMA

La lal Indienne

Conformément aux lois de la tribu indienne de la Province de Pueblo, chaque matin le chef Barking Fóx réunissait les membres de la tribu, afin, le cas échéant, de lui rendre compte si un fait répréhensible avait été commis par l’un d’eux.

La province était une contrée complètement dépourvue d’eau, entourée d’un désert de sauges et de cactus brûlés par le soleil.

Ce jour-là, comparaissait Pueblo Charley, un vagabond de la tribu, à qui des comptes étaient demandés au sujet d’une vente d’un secret à un blanc.

Ce ranch était la propriété du colonel Bryson qui depuis un certain temps déjà était sollicité par son secrétaire Criswell de céder la propriété par suite d’un manque d’eau nécessaire au bétail du ranch.

Les faits remontaient à un certain temps déjà et alors que Bob Benson, contremaître au ranch, un jour trouva dans la plaine un homme mourant dans les habits duquel se trouvait une lettre adressée à un certain M. Hampton à New-York.

En possession de celte lettre Bob Benson partit près de M. Hampton el se trom a en présence rie la secrétaire rie ce dernier, Miss Ruth Marston, el rie M. Knolles, un homme tl'affaires intriguant auprès de M. Hampton.

La lettre adressée à M. Hampton était, écrite par M. Fownes, envoyée par lui deux mois auparavant dans l’Arizona.

De leur conversation, Knolles apprit que le ranch auquel appartenait Bob aurait été une affaire extraordinaire à acquérir si l’eau nécessaire avait été découverte. Après le départ de Bob, il parvint à faire comprendre à M. Hampton que son voyage au ranch eut été nécessaire pour connaître l’endroit où il se trouvait et plus spécialement pour voir s’il n’y aurait pas possibilité de découvrir une source d’eau. Pour mettre son projet à exécution, il fait congédier la secrétaire de M. Hampton, craignant que cette dernière ne parvienne à déjouer les projets.

Mi ss Ruth, nantie de ses certificats et de son indemnité de congédienne, s’en fut immédiatement à la gare où elle comptait retrouver Bob et le mit au courant de tout ce qu’avait mûri Knolles.

Quelques semaines plus tard, en effet, l’arrivée de Knolles avait lieu au ranch. En homme d’affaires avisé, il se mit de suite en rapport avec Criswell, secrétaire du colonel Bryson, et avec la complicité de ce dernier, allait être sur le point de sanctionner la vente du ranch sans l’arrivée de Bob et de Ruth, fille, du Colonel, qu’il parvint à convaincre des démarches louches de Knolles.

C'est à ce moment qu’intervient Te rôle rempli par Pueblo Charley de la tribu, guide au service du ranch, qui après mille péripéties et pour de l’or consentit à vendre le secret de Pueblo, c est-a-dire le secret des sources d'eaux qui permettraient au Blanc, en distribuant l’eau dans le pays, de violer le secret des ancêtres de la tribu.

PROGRAMME du 20 AVRIL au 24 AVRIL

1 . Marche de la suite de Sigurd Jorsalfar . Grieg 2.

Un départ Amsterdam par mef

(voyage)

A l’instar de Roméo

(Comédie)

1. March uit de suit van Sigurd Jorsalfar. . Grieg 'X'

2, "srtrek ult Amsterdam langs zee *!

I; 3. Op de manier van Roméo

(TooneelspcI) 0

4. Guillaume Tell

(ouverture)

Rossi ni

4. Willem Tell....Rossini

(openingstuk)

La loi Indienne

Indianen-Wet

drame avec Neal Hart

drama met Neal Hart

Qt 6- Miss Helyett.... Andrem \ 6. Miss Helyett

(valse.

Audran

100 à l’heure

comédie sportive avec Wallace Reid

100 km. peruur

sport tooneelspel met Wallace Reid

tuutl «IHWHWIUW

.. Semaine prochaine

GINfl FflLERHE

dans une œuvre rempli d’émotion et de sentiment

Frou-Frou

Tirée de la célèbre pièce de MEILHAD et HALÉVY

grand succès

IndianeH-Wel

PROGRAMMA van 20 APRIL tot 24 APRIL

Kolonel Bryson, eigenaar van een ranch, gelegen in een streek zonder eenige bron of eenige rivier, werd sinds géruimen tijd dooi' zijn secretaris Criswell aangezet zijn sterielen grond te ver-koopen.

Op zekeren dag vindt Bob Benson, werkzaam op den ranch, een stervenden man in die woestenij. In zijn kleederen ontdekt hij een brief, gericht aan een - sere Hampton van New-York. Zonder dralen trok Benson naar Hampton. Hij wordt ontvangen door dezes secretaresse Miss Ruth Marston en M. Knolles, een inlrigeerende zakenman. Uit hun onderhoud vernam Knolles dat de ranch een uitstekende grond was om zich aan te schaffen, zoo hel noodige water ware ontdekt geworden. Na Bob’s vertrek weet Knolles Hampton te doen begrijpen dat een reis naar den ranch noodig is om té trachten een bron te vinden. Om zijn ontwerp te verwezenlijken, laat hij Miss Ruth ontslagen, om geen mogelijk verraad te vreezen. Doch zij weet reeds genoeg en brengt er Bob van op de hoogte.

Eenige weken later kwam knolles inderdaad óp den ranch aan en stelde zich onmiddellijk in betrekking met Criswell. Met dezes medeplichtigheid was hij er bijna in gehikt van kolonel Bryson den verkoop te verkrijgen, zonder de plotse aankomst van Bob en van Ruth, dochter van den kolonel, wien zij de lage doening van beide mannen veropenbaarden.

En nu verscheen ook voor de rechters van zijn stam een zekere Pueblo Charley. Deze w’as gids op Bryson’s ranch en na duizend voorvallen en voor goud had hij erin toegestemd te verkoopen het geheim der waterbronnen, die den Blanke zou toelaten, met water in de streek te verspreiden, het grimmig bewaarde geheim der voorvaderen te kennen en de heilige wetten van den stam te verraden...

Imprimerie du Centre, 26, Rempart Kipdorp, Anvers,