De moord op de kunst Een historische inleiding tot de kunstfilosofie

Thomas Crombez

  • Publicatie November 2016
  • ISBN 9789082571202
  • Omvang 243 p.
  • Formaat 140 × 270mm
  • Prijs € 22.00
  • Distributie EPO

Bestellen via EPO

Bestellen op Bol.com

facebook.com/hashtag/moordopdekunst

De moord op de kunst: het klinkt als de titel van een thriller. En dat is de geschiedenis van de kunstfilosofie ook. Ze begint met een veroordeling van formaat. De Griekse denker Plato wilde kunstenaars en dichters uit zijn ideale samenleving verbannen.

Daar tegenover staat de romantische verheerlijking van de kunst vanaf de achttiende eeuw. Dan is kunst net de drager van een waarheid die de filosofie niet in concepten kan gieten.

Moord op de kunst, of verheerlijking van de kunst. In beide gevallen betekent het dat kunst de denkers uitdaagt. In de esthetica werd kunst een voorwerp voor het denken, een ‘denkding’. De moord op de kunst is een treffende metafoor voor dat fenomeen.

Dit boek traceert de geschiedenis van de kunstfilosofie. Daarmee is het tegelijk een dwarsdoorsnede van de westerse filosofie. Elke filosoof wordt ingeleid met een biografische schets. Daarna volgt telkens een bespreking van zijn theorie van de kunst.

RECENSIES

“Door de breed gehanteerde opvatting van kunst (literatuur, beeldende kunst, muziek, theater en architectuur) en de voortdurende inlassing van oorspronkelijke (met enkele voor het eerst in het Nederlands vertaalde) tekstfragmenten, halen ook meer ingewijde lezers heel wat nieuwe wetenswaardigheden en inzichten uit het boek. Dit overigens fraai verzorgde handboek is dan ook zeer geschikt voor zowel zelfstudie als voor hoger onderwijs in de kunstfilosofie.” (Frederik Polfliet, Maandblad Streven)

“Het is een uitstekend boek en de auteur verdient alle lof. Goede punten zijn: langere citaten uit het oorspronkelijk werk van filosofen (het is altijd goed, ook op inleidend niveau, de filosoof zelf even aan het woord te ‘horen’), de inclusie van een beperkt maar relevant deel over islamitische filosofie, en de ruime aandacht voor de vroegmoderne periode (die wordt soms stiefmoederlijk behandeld in andere overzichten).” (Dominiek Soens, RITCS / Artevelde Hogeschool Gent)